Energi & Miljös lögner!

Försöker nu slå i oss abonnenter i Stadsnätet, att de ingett visste om de prishöjningar IP-Only nu genomfört och att man ska granska och jämföra olika stadsnät tidigare än vad som sagts, nått som man påstår sig ha gjort tidigare och att IP-Only hade väldigt bra priser på högre hastigheter som 1000 MB jämfört med FIBRA vilket var bra för framtiden har Fredrik Stake sagt till media i flertalet lögnaktiga artiklar och vad vi vanliga användare har för nytta av 1000 MB, kan man fråga sig, nått kanske VD Kjell Andersson kan svara på, han om någon har väl nått att säga till om, kan man ju tycka?

4 tankar på “Energi & Miljös lögner!

  1. Förklaring som EEM gett oss kunder om prishöjningarna i stadsnätet, som driftas av IP-Only citat:
    ”Angående IP-Onlys prishöjning
    Det har kommit till vår kännedom att IP-Only genomför en nationell prishöjning som drabbar kunder i Eskilstunas stadsnät. Här hoppas vi kunna reda ut svaren på de frågor vi får in från er kunder.

    Visste EEM om prishöjningen och hur ser ni på förändringarna?
    Vi blev informerade om prishöjningen idag (fredag) ”det är den 9/4 2021 det gäller” och tycker givetvis att det är olyckligt att vi inte fått informationen till oss tidigare. Diskussioner pågår nu med IP-Only så att liknande situationer kan undvikas i framtiden.

    Vi förstår att prishöjningar sker inom det här området, liksom inom andra områden i samhället. Det är en nödvändighet för att kunna underhålla och bygga ut fibernätet. Vi tycker däremot att det är beklagligt att det inte kommunicerats till oss i förväg och att det sker så kort tid efter att en hel del kunder fick prishöjningar i samband med övergången från Fibra till IP-Only i höstas/vintras.

    Varför höjs priserna?
    Prisjusteringen som görs nu följer IP-Only’s prisplan nationellt och gäller för alla tjänsteleverantörerna i alla nät. Prisjusteringarna till tjänsteleverantörerna gäller bara vissa bredbandshastigheter. I majoriteten av fallen ligger priserna stilla eller har till och med sänkts. Detta gäller framför allt abonnemang med högre bredbandshastigheter. Skälet till den årliga prisjusteringen är att vi behöver fortsätta investera i fiberutbyggnaden i landet och se till att fibernätet håller hög kvalitet.

    Vad kan jag som kund göra?
    Vi uppmanar dig som kund att jämföra de olika tjänsteleverantörerna på http://www.ip-only.se/eskilstuna för att se vilket abonnemang som passar dig bäst. Eventuella ändringar i abonnemangspriser kan variera beroende på vilken tjänsteleverantör du har. Det kan löna sig att som kund undersöka vilka erbjudanden de olika leverantörerna i nätet har. Du kan även kontakta din tjänsteleverantör och påtala att du är missnöjd med prisförändringen.

    Vad händer nu?
    Vi initierar nu en pris- och utbudsjämförelse som kommer löpa under april och maj månad där vi utvärderar pris, utbud och kvalitet så att vi är säkra på att vi har ett bra utbud för våra kunder. I avtalet med IP-Only finns en klausul om att vi ska göra en årlig s k benchmarking. Det är en jämförelse med sex andra stadsnät där vi undersöker om IP-Only är marknadsmässigt avseende priser, kvalitet och tjänsteutbud. Planen var att göra benchmarkingen i höst, men vi startar det arbetet redan nu i skenet av det inträffade. Det är viktigt för oss att våra kunder har ett bra utbud av tjänster till god kvalitet och marknadsmässigt pris.”
    Slut på citat

    IP-Only, en bra affär för EEM!

    Gilla

  2. Lögnernas lögn från EEM till Eskilstuna Kuriren den 10/4 2021 citat som följer:
    ”EEM kände inte till IP Onlys prishöjning: ”Beklagligt”
    Eskilstuna energi och miljö hade inte fått information om förändringarna i utbudet och prishöjningarna från IP Only. ”Det är beklagligt att det inte kommunicerats till oss i förväg.”

    Kunder i Eskilstuna vittnar om nya prishöjningar och tvingande uppgraderingar från IP Only. När vi vänder oss till Ann-Sofie Wågström (S) som är ordförande i Eskilstuna energi och miljö, EEM, blir hon lite tagen på sängen av uppgifterna.

    – Nej, det här kände jag inte till. Det var nytt för mig.

    Finns det något i avtalet ni skrivit som skulle kunna skydda kunderna mot såna här förändringar?

    – Det står att det ska vara marknadsmässiga kostnader och att det inte ska vara något som sticker ut. Vi har fått se en prisjämförelse och där stack inte IP Only ut något särskilt.

    Hon hänvisar vidare till Fredrik Stake, chef för marknad och försäljning på EEM som är mer insatt i frågan.

    – Vi tycker givetvis att det är olyckligt att vi inte fått informationen till oss tidigare. Diskussioner pågår nu med IP Only så att liknande situationer kan undvikas i framtiden, skriver han i ett mejlsvar till tidningen.

    Hur ser ni på dessa förändringar och prishöjningar?

    – Vi förstår att prishöjningar sker inom det här området, liksom inom andra områden i samhället. Det är en nödvändighet för att kunna underhålla och bygga ut fibernätet. Vi tycker däremot att det är beklagligt att det inte kommunicerats till oss i förväg och att det sker så kort tid efter att en hel del kunder fick prishöjningar i samband med övergången från Fibra till IP Only.

    Han skriver att det finns en klausul i avtalet med IP Only om att EEM ska genomföra en årlig så kallad benchmarking.

    – Det är en jämförelse med sex andra stadsnät där vi undersöker om IP Only är marknadsmässigt avseende priser, kvalitet och tjänsteutbud. Planen var att göra benchmarkingen i höst, men vi startar det arbetet redan nu i skenet av det inträffade.

    Blev driften av stadsnätet som ni tänk efter valet av IP Only?

    – Tillsammans med IP Only har den tekniska kvaliteten i nätet och driftsäkerheten ökat, vilket vi är nöjda med. Däremot har vi inte önskat oss den här typen av överraskningar.

    Vad skulle du vilja säga till de besvikna kunderna?

    – Fördelen med ett öppet stadsnät är att det finns många tjänsteleverantörer att välja mellan. Om man upplever att tjänsten inte är prisvärd, bör man undersöka om det finns andra alternativ som är billigare eller bättre. Man kan även fråga sin tjänsteleverantör om det går att få rabatt.”
    Slut på citat

    IP-Only, en bra affär för EEM!

    Gilla

  3. Citat ur Eskilstuna Kuriren den 8 december 2020:

    ”Internet blev dyrare: ”Alla har inte råd”
    Den 1 december tog IP-Only över Fibras avtal som leverantör av trafiken i Eskilstunas stadsnät. Ett övertagande som inte alla kunder är nöjda med. ”Mitt abonnemang har ökat med 110 kronor i månaden”, säger Dennis Edlund.

    Mycket av kritiken har med de begränsade valmöjligheterna med den nya leverantören.

    Statistik från Post- och telestyrelsen (PTS) från 2019 visar att 70 procent av stadsnätets kunder väljer hastigheten 100 Mbit/s som täcker de flestas behov. EEM:s byte av kommunikationsoperatör från Fibra AB till IP-Only innebär prisökningar för just denna hastighet.

    – Det fanns betydligt fler val med Fibra. IP-Only erbjuder 100/100 Mbit/s som billigaste alternativ. För mig innebär det en ökning från 267 kronor i månaden till 379 kronor. Problemet som jag ser det är just valmöjligheten. Kommunen borde kunna ställa krav på en leverantör att kunder själva kan välja vilken typ av abonnemang och hastighet man vill ha. Det krävs inte 100/100 för att vardagliga behov, dessutom kanske inte alla har råd med att betala närmare 400 kronor i månaden för det billigaste alternativet, säger Dennis Edlund.

    – Jag anser att Eskilstuna kommun har gjort en dålig upphandling. I och med att IP-Only kan bestämma vilken hastighet de väljer kan inte jag som kund välja en annan leverantör och få andra valmöjligheter. Det är märkligt att Eskilstuna kommun har godkänt de här villkoren, säger Dennis Edlund.

    Strängnäs kommun valde att fortsätta med Fibra som serviceleverantör av nätet, vilket inte Eskilstuna gjorde, varför?

    – Vi har två olika styrelser som vi jobbar åt. Sevabs styrelse fattade ett beslut, EEM:s annat. Vi ser upphandlingen med IP-Only ur ett längre perspektiv. Allt fler efterlyser snabbare uppkoppling, det gäller både företag och privatpersoner, säger Fredrik Stake chef för marknad och försäljning på Eskilstuna energi och miljö.

    Vad säger du till de abonnenter som fått en högre räkning på samma hastighet de hade med Fibra. Kan det inte i förlängningen vara en fara med att personer som kanske inte har råd med dyrare uppkoppling tvingas avstå?

    – Det kan vara ett demokratiproblem. Vi kan inte styra över prissättningen. Det vi gör är att kontrollera avvikelsen mot andra stadsnät, det får inte skilja mer än tio procent av kostnaden. Vi kan inte göra prisjämförelser på enskilda kunder utan ser det i ett helhetsperspektiv.

    – Jag förstår att ingen vill ha ökade kostnader. Men alltfler efterfrågar högre hastigheter och där är priserna generellt lägre än hos Fibra, säger Fredrik Stake.”
    Slut på citat

    IP-Only, en bra affär för EEM!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s